Bi dag

Jag har tjatat ett tag på Daniel att vi aldrig har tid att umgås med varandra förutom när vi jobbar så igår sa han att vi skulle vara med varandra hela dagen.
Vi började med att åka in till stan tidigt på morgonen för att köpa nya arbetsskor till Daniel och vi passade på att handla lite på Hajen när vi ändå var där.
 När vi var hemma igen så var det dags att kolla igenom det ena bihuset och sätta in en skattlåda till, men det blev lite extra jobb för vi kollade på några ramar och upptäckte att dom hade börjat göra massa drottningceller vilket betyder att dom tycker att det är för trångt och tänker svärma när den första drottningen har kläckts.
Så fort till biaffären för att införskaffa ett nytt bihus, dom hade bara bihus i frigolit men dom skall tydligen vara bra, vidare till lantmännen för att köpa färg för att måla det, fick välja vilken jag ville ha och då blev det blått.
 Så idag efter jobbet så har vi gjort en avläggare, vilket betyder att man tar lite olika ramar från det bihuset som hade det trångt, 3 ramar med yngel, 2 foder ramar och 1 ram med pollen och till sist så skakar man ner lite bin med och imorgon skall vi sätta i en drottning som jag skall hämta hos en drottning odlare i Vallinge.
 
Efter att vi hade varit och köpt bi hus och målat det igår så gick vi en sväng för att plocka fläder blommor för vi tänkte att vi skulle göra flädervin, vi har aldrig gjort det förr men fläder saft är ju gott så förhoppningsviss så blir vinet gott det med. Sen var klockan redan sent och det var dags för mig att sova för jag skulle upp och jobba tidigt.
Det blev mycket att göra på våran lediga dag som vi skulle spendera tillsammans men det var en rolig dag och tycker det var roligt att vi för en gångs skull kan umgås lite med och inte bara jobba.   
  

 

// Mari
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0